Bezmléčná dieta s vybíravou dcerou...

Kam nás dovedla strava s vynecháním mléčných výrobků....

Jak to začalo?

Dcera si několik měsíců stěžovala na občasné bolení břicha, které se dostalo se to do takové fáze, že jsme se s  paní učitelkou ve třídě domluvily, že bude do třídy nosit volné kalhoty jako leginy nebo sukně, aby ji bříško nebolelo. Myslely jsem si, že bolí bříško kvůli celodennímu sezení v lavici. Jeden den mi ale volala paní vychovatelka z družiny, že dceři bříško bolí opravdu hodně a že by bylo vhodné jít s ní k lékaři, zda to není třeba slepé střevo. Jela jsem s ní rovnou na pohotovost. Tam se paní doktorka věnovala dceři velmi důkladně. Vzala ji několik zkumavek krve, moč a stolici. Všechny výsledky vyšli v pořádku. Výsledky konzultovala i s panem primářem. Ten se koukal na výsledky trochu jinak a řekl, že by z toho mohla koukat začínající celiakie..ale to by se museli udělat po pár měsících nové testy, zda se ty hodnoty mění a pak by bylo rozhodnuto.

Bylo nám doporučeno mít nemastnou dietu a brát Lacidofil. Za pár týdnů jsme se měli jít podívat do gastroenterologické poradny. Dcery stav se nijak neměnil. A stolici stále měla různou jen né pevnou. Paní doktorka v poradně říkala, že to na celiakii nevidí. Pouze po prodělaných střevních virózách má dcera trochu "rozhašený" žaludek a neumí zpracovávat mléčné výrobky, které tam kvasí a bolí. Máme na pár týdnů zkusit bezmléčnou dietu a pak pomalu nasazovat mléčné výrobky a vidět rozdíl.

Řeknu Vám, že změnit takto jídelníček ze dne na den opravdu nejde... jednak je dcera velmi vybíravá a né všechno sní a za další si člověk ani neuvědomí kde všude se mléko nachází.

První co jsem musela řešit bylo mléko, které dcera každé ráno snídá s lupínky. Zkusili jsme sušené sojové mléko... po něm ji bolelo opět bříško.. pak jsem se dočetla, že sojové mléko při bezmléčné dietě taky není ideální, že spoustě lidem nemusí dělat dobře. Koupila jsem tedy rýžové mléko v DM drogerii. Dcera po ochutnání řekla, že jí to nechutná, tak jsem už naštvaná řekla, ať si tedy dá normální mléko. To nechtěla, protože už věděla, že jí po něm není dobře a nakonec rýžové mléko s lupínky snědla a jí to takto dál a už je naprosto spokojená.

Dál jsem řešila máslo... zašla jsem do obchodu se zdravou výživou a s hrůzou jsem zjistila, že všechny rostlinné margaríny mají ve složení palmový olej!!!!! Googlila jsem, hledala jsem po obchodech, abych zjistila, že snad jediné "máslo" rostlinného původu bez palmového oleje na zdejším trhu je Frisan, který prodává Norma. Do pečení ho nepoužívám, tam jako tučnou složku používám slunečnicový olej.Takže na namazání stačí.

A co cukrovinky? Další problém.. skoro v každé sušence je nějaká stopa mléka. A co tedy zatím zobe? Buď mnou upečené muffiny, gumové medvídky, hořkou čokoládu (min. 70%) a Bebe sušenky jsou bez mléka nebo srdíčka, které prodává Lídl nebo různé drogérie. Snažím se vynechávat palmový olej o to je náš výběr zúžený, jinak by se toho do seznamu vešlo více.


Peču už léta domácí kváskový pšenično žitný chléb, bohužel dcera si stěžuje, že jí po něm taky bolí bříško! Máme v naší obci pekárnu, když jsem se jich optala, který výrobky mají bez mléka, začala slečna listovat v tlusté knize, vysvobodila ji jedna paní ve frontě, která řekla "my jsme byli rok a půl bez mléka, tak to mám vše už vyzkoumané a tak vám usnadním hledání, zde si můžete koupit pouze podještědský chleba, třené rohlíčky a linecké kolečka". Trochu mi spadla brada, zrovna jsem totiž chtěla koupit dceři svačinu do školy a tím tedy odpadla možnost koupit pecen chleba. Dostala tedy rohlíčky a kolečka. Dcera byla nadmíru spokojená a já už tolik ne. Paní mi ještě poradila, že rohlíky v Bille jsou bez mléka. Ty jsem taky občas koupila, ale i po nich dceři bolelo bříško. Opět jsem začala přemýšlet, zda v tom nemá prsty celiakie a začala jsem experimentovat s pečením bezlepkového pečiva. Našla jsem mlýn, který zpracovává pohanku. Zkusila jsem pohankový chléb, bohužel pohanka má velmi specifickou chuť a dceři to nechutnalo.


Vysvobodil mě z tohoto dilema zřejmě blog Zdravě jíst s tímto receptem na Sladký toustový chléb. Chléb byl výborný a pak mě napadlo upéct slanou variantu a tak vznikly špaldové kaiserky z kterých je dcera nadšená a velmi spokojená. Toto peču pár týdnů, ráda bych nějak do receptu zapracovala místo sušeného droždí kvásek.. ale tu bude ještě běh na dlouhou trať.



Velmi dlouho také sleduji blog Kuchařka ze Svatojánu a abych při vaření nemusela stále u vaření stát s notebookem nebo telefonem a tak jsem se rozhodla si udělat radost a koupit si knižní verzi. Udělala radost i synovi, který si zelenými papírky označil recepty, které chce uvařit.:-)


Paní Francová vaří bez masa a snaží se používat pouze rostlinné suroviny, proto jsem u ní našla skvělé recepty jak si vyrobit své rýžové, makové mléko a ovesnou smetanu! Jupí!

Naše první návštěva na pohotovosti byla v listopadu 2015. Když jsem zkusila dceři dát po pár týdnech něco s mlékem, bolelo ji bříško, takže zatím stále pokračujeme v bezmléčné stravě a koncem dubna 2016 jdeme opět na kontrolu do poradny a budou se dělat opět testy na celiakii. Dceři sice teď dlouho nebolelo bříško, ale stolici nemá stále pevnou.

Ikdyž je dcera vybíravá, je zároveň velmi statečná a stravu si hlídá i sama a velmi statečně odevzdává sušenky, mléčné čokolády, které jí okolí v dobré vůli dává.:-)




Komentáře

Oblíbené